Glöm inte rörligt content i längre format om du vill bli en thought leader

För att bli en thought leader måste varumärket upplevas som en trovärdig aktör och expert inom sitt område. Det handlar ofta om att dela med sig av kunskap och insikter som är berikande för andra. För att driva kunskap krävs ofta längre, förklarande format. Och det allra bästa sättet att förklara komplext content är i rörligt format.

Idag krävs trovärdighet
Så, varför är detta en så effektiv strategi, inte minst för B2B-företag? Jo, det handlar om hur människor fattar beslut, inte minst köpbeslut: alla beslut – stora som små, inom b2b såväl som b2c – baseras på emotionella faktorer, inte rationella. Vi väljer med hjärtat men motiverar med hjärnan (något som bl.a. Daniel Kahneman bevisat och fått Nobelpriset för). Idag är det sällan bara ett företags tjänster eller fysiska produkter som avgör när en kund ska välja en leverantör framför en annan. Idag krävs framför allt en stor portion trovärdighet. Extra viktigt är detta för tjänsteföretag, som ofta har ett mer komplext erbjudande.

Förtroende ger riskreducering
Kunder vill helt enkelt göra affärer med människor och varumärken de litar på. Företag som köper av företag har oftast som mål att lösa ett praktiskt problem eller hitta en öppning att förbättra sina affärsprocesser. I kontrast till de rationella kundbehoven står rädslan och risken att fatta ett dåligt beslut genom att köpa ”fel”, den ”emotionella risken”. Inom B2B-försäljning överbyggs risktagande med förtroende; det är därför som relationsbygge är grunden för så gott som all B2B-försäljning.

Expertis bygger förtroende
Förtroende utvecklas bland annat genom att du visar på din expertis, vilket i sin tur skapar trovärdighet.

Thought leadership handlar därför om att lyfta fram ämnen och driva frågor, bortom ditt företags egna produkter och tjänster, som är relevanta och av värde för din målgrupp dvs potentiella och befintliga kunder och andra intressenter. Målet är att få marknaden inse att just ert företag har den bästa förståelsen för kundens utmaningar och därmed också de bästa förutsättningarna att adressera och lösa dem.

Thought leadership bygger förtroende. Och förtroende skapar affärer. Det är det enkla svaret på frågan varför Thought leadership är en så effektiv strategi.