Det råder livefeber där ute

Så plingar det till i mejlen igen med ytterligare en inbjudan att delta i ännu ett webbinarium. Tror att många känner igen sig i att det numera rasar in förslag att delta på olika digitala events, många med intressant innehåll och spännande talare. Men det stora utbudet gör att det är skarp konkurrens och  hög tid att inte bara satsa på bra teknik, utan även att spetsa till innehållet – och fundera över om det verkligen måste vara live.

Det finns en återkommande kommentar som vi ofta hör och som man kan fundera över: ”Vi vill göra en talkshow typ Skavlan, gärna live”. Vi har naturligtvis full förståelse för den önskan: det är ett format och innehåll som är väl beprövat och håller hög nivå. MEN, det är inte många tv-produktioner som är live idag, sport är det givetvis då det baseras på resultat. Även format där tittaren ska involveras med till exempel röstning eller åsikter kan kräva livesänding. Ofta varvas det med förinspelande inslag för att skapa optimalt innehåll och snygg inramning.

Vad gäller specifikt Skavlan, så får man anta att han själv är hemma hos familjen på fredagskvällar eller gör något annat trevligt. Han sitter i vart fall inte i live-sändning från studion. Det finns också en redaktion på ett antal personer som arbetar heltid med innehållet, de allra flesta med bakgrund från journalistik och definitivt från tv-produktioner. Innehållet har dessutom redigerats av proffs innan det når dig som tv-tittare.

Man kan nog säga att i tv-världen undviker man livesändning om man kan. Om möjligt , försöker man ofta att producera ”live on tape” istället, vilket betyder att man har ett kort tidsfönster för redigering mellan inspelning och sändning. Allt för att det ska se så snyggt ut i rutan som möjligt utan att tappa livekänslan.

Det är en stor skillnad att göra ett lyckat event framför en publik på plats och att arbeta med ett tv-format som ju  faktiskt är vad det handlar om när det ska filmas och sändas.

Så nu när konkurrensen om tittare framför skärmen hårdnar, tänk efter: behöver det verkligen vara live? Om så är fallet jobba med att varva med  förinspelade inslag. Se också till att kameraträna deltagare som inte är vana att prata i kamera. Listan över överväganden kan göras lång, men det allra viktigaste – live eller inte? Och nu när man pratar med tittare, ta för sjutton in tv-producenter med team som skapar produktionen från ax till limpa oavsett live eller inte. Annars är risken stor att dina efterföljande webbinarier inte bli mer än ett pling i mejlen.