Snart kan det bli huggsexa om tv-producenterna

Nu börjar aktörer inom kommunikation se värdet av tv-producenternas kompetens och det är inte en dag för tidigt. Efterfrågan för längre berättarformat på nya plattformar är redan här och de varumärken som vill ligga i framkant har förstått värdet av att det gamla hederliga tv-formatet.

Att “äga kunden” över tid och få kunden att vilja komma tillbaka är självklarheter som alla marknadschefer har med sig i all planering. Att sedan infria det målet är inte det enklaste, det krävs såklart att en rad olika komponenter samverkar.

Att “äga tittaren” över tid och få tittaren att komma tillbaka är något alla tv-makare har med sig sedan urminnes tider. Det råder stenhård konkurrens i tv-världen och slaget om tittaren är något som det ägnas många långa timmar åt i alla tv-hus.

Tv-producenternas erfarenhet är guld värd nu när fler och fler varumärken vill satsa på long form storytelling. Ett hett format – och det finns uppenbara skäl. Det öppnar möjligheten till att skapa relation med tittaren över tid och eftersom siktet är inställt på att äga kunden över lång tid, samtidigt som jakten på att öka incitamenten för kunden att vilja återvända till aktörens plattform har stort fokus. Ett längre berättarnarrativ skapar också utrymme för att skapa värderingsdriven kommunikation, något som ligger i tiden.

Det har gjorts en del heta rekryteringar från tv-sidan till byråer nyligen. Men det är ändå ganska förvånande att man inte varit på hugget långt tidigare med att ta in tv-producenter på byråer och marknadsavdelningar. De är proffs på att behålla tittaren över lång tid, få tittaren att komma tillbaka, det ligger liksom i yrkets kärna.

Man kan ana att inom en inte alltför lång framtid kommer reklam-producenterna att få trängas med tv-producenterna i samma hus. Och i ett väl fungerande kommunikationshus är bägge nödvändiga i nya tidens kommunikation.

Extra roligt med tv-producenternas intåg tycker vi som arbetat crossover med våra tv-team sedan en längre tid.